dinsdag 4 november 2014


Ik deed de taaltest van De Standaard.

De vraag die steeds gesteld werd: zou u deze zin gebruiken in een lezersbrief of toespraak.

Hieruit bleek dat mijn Standaardnederlands een licht-Vlaamse toets heeft. Nederlanders zullen nu en dan een woord van mij kunnen leren.

Volgens mij klopt dit inderdaad als ik een brief moet schrijven of een toespraak doe die ik heb kunnen voorbereiden. Maar als ik gewoon met vrienden spreek, kun je wel erg goed horen dat ik afkomstig ben uit West-Vlaanderen.

Doe ook eens de taaltest op: http://taaltest.standaard.be/#/intro

Per toeval kwam ik deze interessante site tegen:

http://meesterkoenraad.classy.be/

Deze site is speciaal ontworpen voor kinderen van de lagere school. Je vindt er leuke weetjes, tips over veilig internet of over het werken met een computer. Verder zal je knutsel- en muziektips terugvinden.

Maar er is ook een deel op de site voor leerkrachten . Daarop vind je didactische en educatieve mogelijkheden voor het gebruik van media in de lessen.

Zeker handig om eens te bekijken!

Juf of meester zijn: meer dan lesgeven alleen...

Ontroerend: 

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141030_01350452&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Ziek

 Gisterenavond had ik ervoor gezorgd dat alles klaar stond voor mijn eerste oefen-les de volgende dag. Woordkaartjes mooi uitgeknipt, prenten klaargelegd enzovoort.

Puarke kon niet genoeg krijgen van de kartonnen doos die mee moest. 
"Sorry Puar, je kan niet mee naar school."  
"De kleuren bij huisdieren", dacht ik. "Dat zou wel een leuke verbreding zijn voor de les wereldoriëntatie op de doe-dagen."

Jammer genoeg stond ik deze morgen op met erge keelpijn. Om 7u45 moest ik naar de logopedie dicht bij de werkplekschool.  Eenmaal aangekomen bij de logopediste kwam ik al snel tot de conclusie dat ik beter naar de dokter zou gaan. 
Het verdict: een keelontsteking.

Nee hé zeg. Ik had er zo naar uitgekeken om voor de eerste keer voor de klas te staan. 
 Hopelijk ben ik donderdag beter!

zondag 2 november 2014

 Omgevingsboek

Voor het vak Wero: natuur, hebben we de opdracht gekregen om een omgevingsboek te maken. Hiervoor koos ik een groen plekje uit in de buurt en ging er geregeld heen om de veranderingen te zien. 
Ook koos ik een boom uit die ik extra goed zou bestuderen. 'Mijn boom' kreeg de naam: La Lys, naar het Frans voor de Leie, want daarlangs bevindt mijn groene plek zich. Ook vond ik het                                                                                          leuk dat La Lys hetzelfde klinkt als mijn naam. 

Vandaag waren voor de eerste keer duidelijke 
veranderingen zichtbaar.
De bladeren van mijn boom zijn aan het verkleuren.
Ik heb ook heel wat zaken kunnen vinden tussen de bomen. Konijnenpijpen, molshopen en zelfs een vossenhol. 


 Ik deed ook een reeds activiteiten, waaronder het klimmen in mijn boom. Zo kon ik de omgeving eens op een andere manier bekijken. 
Gelukkig kon ik mijn hoogtevrees onder controle houden. 
Dankzij het paracommando-uniform van mijn vriend kon ik mij goed camoufleren voor de activiteiten.

I

donderdag 16 oktober 2014

Zwemles

Om de 2 weken mogen de leerlingen van 'mijn klas' zwemmen. Ik was er al tijdens 3 turnlessen bij geweest, maar toen kon ik niet zoveel meehelpen. Wat gerief op z'n plaats zetten of bij een tikspel kijken of ze niet aan het vals spelen waren en daar bleef het bij. Was dat eventjes anders met het zwemmen.
Gisteren ging ik dus voor de eerste keer mee naar het zwembad. Blijkbaar waren de regels in het zwembad aangepast, ttz leerkrachten mochten alleen binnen in het zwembad als ze een short en T-shirt droegen. Mijn mentor wist hiervan en had me op de hoogte gebracht, maar de juf van het eerste leerjaar wist nog van niks. Het 4de en het 1ste leerjaar hebben  samen zwemmen.Omdat de kinderen van het 1ste leerjaar nog niet zo goed konden zwemmen en hun juf er wat mee inzat dat ze niet bij haar klas zou mogen blijven, gaf mijn mentor haar T-shirt en short aan haar. Ik kon bij het 4de leerjaar blijven.
 Ik dacht dat het zou zijn zoals in de turnles: de sportleerkracht geeft de les en ik begeleid wat. Dat had ik dus eventjes mis dacht…
 De meester las alle opdrachtjes voor en gaf het blaadje aan mij. Hij ging zwemles geven aan de kinderen van het 1ste leerjaar en ik moest bij mijn klas blijven en na elke opdracht herhalen wat de volgende opdracht was.
De oefeningen in het water waren steeds met een bal. De bal 2 meter verder smijten en erachter zwemmen, een lengte zwemmen met de bal vast, op de rug zwemmen met de bal vast, per 2 zwemmen en de bal naar elkaar smijten en als laatste de bal in de lucht vangen terwijl ze van de blok springen.
 Het was fijn om de klas eens op een andere manier te leren kennen, de leerlingen die in de klas soms wat zwakker waren, konden nu uitblinken. Als er tijdens de lessen samengewerkt moest worden, was het met hun buur, dus er was niet veel keuze. Toen ze nu iemand uit moesten kiezen voor de zwemoefening per 2, kon ik goed zien wie er eigenlijk naar wie toe ging.
 Ook moest ik toch wel streng zijn. De ballen dreven anders naar een andere baan of een paar leerlingen deden met opzet of het niet ging, zodat ze aan de rand van het zwembad konden hangen om wat te babbelen. Als ze teveel aan het afwijken waren van wat de bedoeling was, moesten ze allemaal uit het water en de oefening opnieuw uitvoeren. Ook heb ik 1 leerling eventjes aan de kant moeten zetten.
 Ik vond het een hele leuke ervaring die zeker voor herhaling vatbaar is.




maandag 13 oktober 2014

















'Think outside the box'

Fantastisch hoe kinderen denken!