Doe-dagen
Met een heel erg goed gevoel sluit ik mijn eerste doe-dagen af.Dankzij de reflecties na de oefenmomenten wist ik goed welke leerdoelen ik had.
Ik heb dan ook mijn uiterste best gedaan om eraan te werken.
Mijn opdrachten organiseren en de timing, vormden al geen probleem meer.
Vooraf maakte ik duidelijke afspraken met de klas. Hierdoor lukte het een stuk beter om grenzen te leggen. Toch blijft dit nog steeds een leerdoel, vooral als er groepswerk is.
Ik startte op dinsdag met een les wereldoriëntatie: camouflage bij dieren. Hier had ik mij heel erg goed over geïnformeerd. Mijn paracommando-uniform herkenden de leerlingen nog, maar dit keer zou ik niet als een paracommando uit het vliegtuig springen... het woord camouflage kwam al snel aan bod. Zo begon een heel erg leuk onderwijsleergesprek. Ik stond versteld van hoeveel de kinderen wisten.
Maar 'aiaiai' mijn bordschrift, dat loopt nog niet in de juiste richting.
Vervolgens gaf ik een les actua. Ik was een verstrooide nieuwslezer en al de hoogtepunten waren zoek. Gelukkig kon ik rekenen op de super reporters van klas 4A. Aan de hand van een stappenplan stelden ze in groepjes een samenvatting op. Tijdens had slot brachten ze dit naar voor tijdens 'het journaal'.
Aangezien er op dinsdag geen lector was langsgekomen, vertrok ik donderdag toch met wat stress naar school.
Spelling stond als eerste op het programma. Voor de les begon zei 1 van de kinderen in mijn klas: "juf Lies, je hoeft niet zenuwachtig te zijn hoor als er een meneer of mevrouw binnenkomt, je bent al een heel erg leuke juf."
De les spelling over de verkleinwoorden had ik creatief uitgewerkt, per 2 was er onder andere een memorie voorzien. Gedurende deze les was een lector binnengekomen in de klas.
Plots stak 1 van de leerlingen haar vinger op, ik ging bij de bank staan omdat ik dacht dat ze een vraag had. "Juf Lies, ben je aan het winnen?". "Winnen?" vroeg ik. "Ja die mevrouw schrijft toch punten op, is er een wedstrijd voor de beste juf?"
Achteraf kreeg ik goede commentaren van de lector en mijn mentor. Ik was ook heel tevreden met de tips.
De rest van mijn dag kon niet meer stuk.
Vol goede moed startte ik het tweede deel van de les wereldoriëntatie. Deze les stonden de dieren die wel wilden opvallen in de kijker. Als rapportage was er een outdoor game voorzien. Dat vonden de leerlingen fantastisch.
Tenslotte sloot ik de dag af met een les vertellen. Het verhaal Assepoester uit Gruwelijke Rijmen van Roald Dahl vonden de leerlingen super. Deze versie zouden ze thuis ook eens vertellen.
Wil je weten hoe dit sprookje afloopt?
Lees het op: http://home.deds.nl/~sprookjes/Gruwelijke%20Rijmen.html
Zo de doe-dagen zijn voorbij.
Ik zal de leerlingen van klas 4A toch wel missen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten